2015. augusztus 31., hétfő

A gyerekek és a nevetőjóga

Amióta a Hahota Jógával foglalkozom, a kezdetektől foglalkoztat az a kérdés, hogy miként lehet az iskolás - kisiskolás és felsős - gyerekek számára lehetővé tenni a módszer kipróbálását. Persze a kipróbálás egyáltalán nem minden: a cél az lenne, hogy a kidolgozott tematikával lehetővé tegyem számunkra a gyakorlás beépítését a mindennapjaikba. Ez pedig nem más, mint mentalitás kérdése, valamint annak a propagálása, hogy a szüleik is megismerjék a gyakorlatok működését és motivációját.

A kisikolás gyerekeknek még idejében meg lehet tanítani, hogy az élet minden pillanatában keressék és kutassák az örömteli hozzáállást, ahelyett, hogy a hibákra és a kritika lehetőségeire fókuszáljanak. Az életükben megtalált derű és a jókedélyű mentalitás - ezt ma már komoly kutatások igazolják - a tanulmányaikra is visszahat.

A nagyobb gyerekek esetében pedig még időben felajánlható a döntés, hogy az örökké elégedetlen és morgolódó mintát veszik-e alapul az életükhöz, vagy a megoldást kereső, pozitív lelkesedést.

A tanítók, tanárok és szülők pedig megerősítést kaphatnak ahoz, hogy a gyerekek is szabad egyéniségek, akik az örömteli kapcsolatokat keresik az életükben, és hogy ebben egy felnőtt nagyon nagy mértékben tudja őket támogatni.

SOHA SINCS KÉSŐ!


(Forrás: http://www.soulseeds.com)

Első körben szeretem mindig nyilvánvalóvá tenni, hogy a Hahota Jógában
  • nincs szó vallási nézetről,
  • nincs szó politikai nézetről,
  • nincsenek megkülönböztető nézetek,
  • nem kell istenhívőnek lenni,
  • nem kell ateistának lenni,
  • nem kell jógásnak lenni,
  • nem kell indiainak lenni,
  • nem kell kínainak lenni,
  • nem kell eszkimónak lenni,
  • nem kell magyarnak lenni,
  • nem kell vegetáriánusnak lenni,
  • nem kell paleósnak lenni,
  • nem kell betegnek lenni,
  • nem kell egészségesnek lenni,
  • csupán az kell, hogy elfogadjuk: szeretnénk egymással játszani és a játék örömét gyakoribbá tenni az életünkben.

Azért nevezzük jógának, mert a saját igazi, őszinte, gyermeki természetünket keltjük életre, egyesülünk vele ("jóga" = egyesülés a valódi természetünkkel), aki mindig az örömöt keresi mindenben, bármiféle konkrét vallási hittől függetlenül is, illetve azért, mert a stresszcsökkentő légzőgyakorlatokat alkalmazzuk a fölös energiáink lenyugtatására. Ha valakinek valamilyen hitvilága van, az az ő szuverén joga, de ezen a foglalkozáson csak a játék és a nevetés az, ami számít!

A "normális" esetekben az iskolás gyerekeknek ugyanis nem szabad nevetni, és folyamatosan azt kell mutatniuk a pedagúgusok felé, hogy tudnak "viselkedni", és hogy van tartásuk. Olyan tartásuk, amilyen talán a legtöbb felnőttnek sincs! A Hahota Jóga alapítói azt tapasztalták, hogy ha az ilyen gyerekeknek a tanítóik megengedik a nevetés luxusát, szinte kirobbannak a lehetőségtől, hogy végre önmaguk lehetnek. Sokszor eglészen őrült módon kezdenek el viselkedni!

Ezért fontos egy ilyen tevékenységnél a nevetés-vezető személye, akinek az a feladta ebben az esetben - és egyébként is -, hogy jól érthetően elmagyarázza a gyerekeknek a szabályokat, ők pedig ígéretet tegyenek neki arra, hogy a foglalkozás során ezeket a szabályokat betartják. Ha pedig mégis megfeledkeznek magukról, akkor a vezető azonnal és barátságosan, ámde hatékonyan javítsa ki őket.

A gyerekek nagyon könnyen tudnak természetes módon nevetni, mégis, mikor arra kérjük őket, hogy mostantól vezényszóra is nevessenek, szándékosan, néha nem értik a helyzet mozgatórugóját, és ilyenkor zavarba jönnek. Ezért is fontos, hogy valami játékos, bolondos tevékenységre hívjuk őket, amelyben még mozogniuk is kell. Minden testmozgás, amiben egy gyerek mozoghat, ugrándozhat, futkározhat - ráadásul a társaival, nameg egy felnőttel együtt -, azonnal felébreszti benne a játék örömét!

Ha elmagyarázom a gyerekeknek, hogy pontosan hogyan kell végrehajtani a gyakorlatokat - ráadásul ezt egy felnőtt szájából, az ő engedélyével tehetik meg -, akkor a gyerekek ebben hihetetlenül könnyen lesznek partnerek! Ha megtanítjuk nekik, hogy hogyan hajtsák végre a nevető-gyakorlatokat, hogy pontosan hányszor tapsoljanak, hogyan mondják a Ho Ho Ha Ha Ha rigmust, nagyon könnyen megtanulják. Szeretik a rímeket és a ritmust, így az ének és a tánc felébreszti bennük a szunnyadó energiáikat!

A kisikolások nagyon könnyen elvégzik a feladatot, amit mondunk nekik, a felsősöknek viszont az adhat zavarodottságot eleinte, hogy ezeket a gyakorlatokat szándékosan, vezényszóra kell elvégezniük. Mindig bemelegítésel kezdünk ezért, hogy érezhessék a felszabadultságot, elüssük a megfelelési kényszert és hogy ez alkalommal nem kell komolyan venni semmi mást, csupán azt, hogy legyenek részesei a játéknak, és kövessék a nevetés-vezető instrukcióit.

  • Ha szeretnéd, hogy a gondjaidra bízott gyerekek megőrizzák a jókedvüket, a felszabadultségukat, és könnyebben birkózzanak meg az iskolai és az otthoni elvárásokkal, akkor a gyerekeknek szervezett hahota-foglalkozásért kérlek, keress meg az elérhetőségeimen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha építő szándékkal teszed, szólj hozzá bátran a bejegyzéshez!