2014. december 5., péntek

Boldogsághormon

Saját tapasztalat miatt írom ezt a kis bejegyzést. Nálam a triptofánnak azonnali hatása volt!

Az elmúlt években kutatók arra az eredményre jutottak, hogy az úgynevezett triptofán segíthet azoknak a személyeknek, akiket mentális betegségek kínoznak. Ilyenek például a pánikbetegség, a depresszió, a kényszerbetegek és az alvászavar.

Mi az a triptofán?

A triptofán egy esszenciális aminosav, amelyet az emberi szervezet nem képes előállítani, így az étellel kellene elegendő mennyiségben magunkhoz vennünk ahhoz, hogy biztosítsuk a szervezetünk számára szükséges mennyiséget. A triptofán a szerotonin előfutára a központi idegrendszerben, ami pedig a tudomány szerint nem más, mint a "boldogsághormon".

A triptofán természetes forrása a banán, a datolya, a szója, és a szárnyashúsok.

A triptofán és a depresszió összefüggése

Az antidepresszánsok úgy csökkentik a depresszió tüneteit, hogy növelik a szerotonin mennyiségét az agyban, mégpedig úgy, hogy megakadályozzák a szerotonin visszavételét. A triptofán ezzel ellentétben természetes módon növeli az agyi szerotonin-szintet, aminek hiányában depressziós tünetek léphetnek fel, mint a letargia, és az étvágy jelentős csökkenése. Egy 1997-es tanulmány szerint a nőknek több triptofánra van szükségük, mint a férfiaknak, ugyanis a férfiak szervezete 52%-al több szerotonint termel, mint a nőké. Ez (is) indokolhatja, hogy a nők gyakrabban esnek depresszióba, mint a férfiak.


A melatonin bioszintézisében is elengedhetetlen a triptofán, megfigyelték ugyanis, hogy a triptofán adagolása segít megküzdeni az alvászavarral, stresszel, valamint szabályozza az étvágyat és javítja a hangulatot. Bebizonyosodott, hogy egészséges mennyiség a triptofánból jó hatással van a krónikus stresszel élők hangulatára, akikre jellemző a testi fáradtság vagy az elhízás.

Hogyan alkalmazzuk a triptofánt?

A triptofánnak klinikai hatása van a depresszióra, főleg az endogén depresszióra. Kb 1000-3000 mg javasolt, egész napra elosztva, éhgyomorra fogyasztva. A triptofán hatásosnak bizonyult az álmatlanság leküzdésében egy dupla-vak vizsgálatban, ahol 1000-2000 mg-ot adtak naponta egy órával lefekvés előtt. Javasolt mellé a B-komplex szedése is mely meghosszabbítja a triptofán hatását.

Általánosan elmondható, hogy a triptofán tablettát a legjobb felszívódás és a legjobb eredmény érdekében az étkezések között, éhgyomorra ajánlatos bevenni valamilyen szénhidrát forrással.

Kinek, mikor ajánlott?

Azoknak ajánlott, akik szívesen kipróbálnának egy természetes megoldást még az antidepresszáns gyógyszerek előtt. Továbbá ajánlott kipróbálni az alvászavar, a depresszió és a pánikbetegség kezelésére is.

(Darrell Miller: What is L-Tryptophan and How Does it Help the Brain, Mood, and Sleep?)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha építő szándékkal teszed, szólj hozzá bátran a bejegyzéshez!